środa, 12 lutego 2014

Mobilne formy nauczania


W jaki sposób można wykorzystać mobilne metody nauczania w edukacji
przedszkolnej i wczesnoszkolnej?
 
·         Korzystanie z e-podręczników, które mogą być otwierane np. na tabletach bez konieczności noszenia wielu kilogramów ciężkich książek, bez zagrożenia zapomnienia lub zgubienia jakiegoś podręcznika i nieprzygotowania w ten sposób do zajęćJ

 
·         Prowadzenie dziennika internetowego, w którym wszystkie informacje o uczniu są na bieżąco aktualizowane i także przez mobilne nośniki odbierane przez rodziców.  E-dziennik często także posiada inne funkcje, które usprawniają pracę nauczyciela (statystyka) oraz wiedzę rodzica i ucznia (materiały dodatkowe)
 

·         Wykorzystywanie gier, programów, aplikacji edukacyjnych  jako elementów wzbogacających i urozmaicających teoretyczne zajęcia lekcyjne.  Możliwość ich odtwarzania np. na tabletach. 

 
 

·         Zachęcanie do wykorzystywania na lekcji i w domu  internetowych źródeł wiedzy tj. słowniki, encyklopedie, leksykony. Przy opracowywaniu zagadnień sondażowych, hobbystycznych itp. proponowanie skorzystania z konkretnych blogów lub forów internetowych;


·         Możliwość tworzenia przez nauczyciela tematycznych zadań, ćwiczeń, prezentacji, kart pracy, testów… i przekazywanie ich na mobilne nośniki uczniów. Rozwiązywanie interaktywnych zadań, testów itp. na bieżąco podczas zajęć;
 

·         Nauka na odległość poprzez e-learning, telekonferencje z lekcji – ważne np. dla dzieci chorych lub nie mogących uczestniczyć w zajęciach z innych powodów, możliwość bezpośredniego kontaktu z innymi uczestnikami zajęć, wymieniania informacji, uwag, komunikacji na odległość;

 
·         Wykorzystywanie metody WebQuestów – formy pracy grupowej lub indywidualnej  polegającej na rozwiązywaniu problemu, w trakcie pracy uczniowie muszą skorzystać m.in. ze źródeł internetowych. Szczegółowa instrukcja dla ucznia  powinna być dostępna dla nich w Internecie, a efekty pracy końcowej zaprezentowane w formie elektronicznej. Metoda WQ różni się od metody projektu silnie ustrukturyzowaną instrukcją dla ucznia, która obejmuje: temat , wprowadzenie, zadania, źródła, ewaluacja.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz